lauantai 6. toukokuuta 2017

Hengähdyshetkiä

"Terveyttä tavoitellessa on hyvä kuunnella paitsi hyvinvointiguruja myös itseään. Ei ole sellaista treeniohjelmaa, ruokavaliota, kahvimäärää, monivitamiinipilleriä tai työtahtia, joka toimisi jokaisen stressaantuneen kohdalla ja tekisi autuaaksi. Avain tasapainoon on asioiden kokeilussa ja itsen kuuntelussa." 




Yllä oleva lainaus on kirjasta Hengähdyshetkiä - opas stressittömään elämään (Mia Jokiniva, Gummerus kustannus). Kirjasta löytyy erilaisia stressinpoistoharjoituksia sekä kehon- ja mielenrauhoittamisen metodeja. Opas auttaa löytämään tasapainoa elämään järjestämällä nykyistä arkea uudelleen.

Hengähdyshetkiä on hyvä opas sille, joka tuntee stressiä tai kiirettä elämässään. Lukea voi vaikka yhden sivun päivässä, edetä voi täysin omaan tahtiin. Tietotekstiä kirjassa on niin paljon, että sitä osiota kannattaa lukea ajan kanssa. 




Oppaassa on selitetty elimistön toimintaa; sitä, miten stressi oikeasti kehossa vaikuttaa. Saamme päivittäin liikaa ärsykkeitä, emmekä pääse levolliseen tilaan. Joskus sanotaan, että pieni stressi auttaa saamaan asioita paremmin valmiiksi, mutta hallitsematon stressi on aina negatiivista. 

Ylikuormitustila rakentuu hiljalleen, joten sitä ei helposti huomaa. Rentoutuminen ei välttämättä tunnu heti hyvältä, koska keho ja mieli ovat tottuneet kiireeseen. Stressioireita ei voi päättää lopettaa, mutta niiden purkamiseen löytyy keinoja, joita kirjassa on esitelty laajasti. 

Stressitekijät voivat olla niin fyysisiä (esim. treenirasitus, melu, nälkä), elämäntilanteeseen liittyviä (esim. häät, matkustaminen, huono työilmapiiri) tai mieleen liittyviä (kuten rakastuminen, riitely, häpeä). 




Stressi vaikuttaa kehoon ja mieleen monin tavoin. Verenpaine voi nousta, voi tulla ruuansulatusongelmia ja lihasjännitystä tai se voi vaikuttaa jopa luuston kuntoon ja hormonitoimintaan. 

Kirjan tavoitteena on oppia kohtaamaan stressiin liittyvät asiat tietoisesti. Tietoisuus tarkoittaa läsnäoloa ja itsensä havainnoimista hetkessä. 

Kun keho ja mieli joutuvat äärimmäisen stressaantuneiksi, ne käyttävät kaiken energian rasituksen kestämiseksi. Hengitys on ainoa konkreettinen, mitattava ja helposti havaittava asia, joka toimii kehon ja mielen välissä. Verenkiertoa ei voi komentaa, mutta hengitystä voi ohjata. Hengitysharjoituksilla voi helpottaa stressin oireita. Hengitäppä siis pari kertaa aivan rauhallisesti syvään. 

2 kommenttia:

  1. Varmasti hyvä kirja ja hyviä ohjeita! Itse olen huomannu, että just tuo syvään hengittäminen on selkeä apu. Huomaan aika hyvin stressaantuneen oloni siitä, että alan hengittää tosi pinnallisesti ja nopeasti, ja nykyään koitan tietoisesti katkaista sen olotilan heti kun vaan huomaan sen ja hengittää muutaman kerran rauhassa ja syvään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka en kovin stressaantunut olekaan (kirjan testinkään mukaan), koitan silti saada elämääni sellaista hitautta ja stressittömyyyttä. Minulle tekisi hyvää välillä muistaa hengittää pari kertaa syvään ennen tunnekuohua! Olen kovin lyhyellä sytytyslangalla varustettu ihminen!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!