sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Ruokasuunnittelua (+4 ohjetta)


Letut

Sekoita 5 dl maitoa + 5 dl vettä + 3 munaa + ½ tl suolaa + 1 tl sokeria + 3 dl vehnäjauhoja + 2 rlk ruokaöljyä. 

Anna taikinan turvota puoli tuntia. 

Paista voissa paistinpannulla. 


Pestokana

Keitä jyväpastaa (ohjeen mukaan) ja paista kanasuikaleet paistinpannulla. Sekoita suolalla ja mustapippurilla maustetut kanasuikaleet valmiin pastan joukkoon. Lisää muutama ruokalusikallinen vihreää pestoa (parasta on Barillan Pesto Genevese) sekä fetajuustoa. (Ja jos pidät tomaatista, niin kirsikkatomaatit sopivat tähän myös hyvin!)


Soodaleipä 

Sekoita 4½ dl vehnäjauhoja + 1 dl sämpyläjauhoja + 1 tl soodaa + ½tl suolaa. 
Lisää 1 kananmuna + 2 dl piimää + ½dl rypsiöljyä. 
Sekoita tasaiseksi taikinaksi. 

Muotoile taikina leiväksi leivinpaperin päälle pellille.

Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia.  


Tacovuoka

Lado ainekset uunivuokaan päällekkäin:

500g tomaattimurskaa (mausta valkosipulilla ja oreganolla)
paloiteltu paprika (makea suippopaprika
200g ranskankermaa
400g ruskistettua ja maustettua jauhelihaa 
(itse korvaan puolet auhelihasta soijarouheella)
viipaloituja jalapenoja
aurajuustoa murusteltuna
juustoraastetta

Laita 20 minuutiksi 200 asteiseen uuniin. 

***

Koska useimmiten minä valmistan meillä ruuan, olen tehnyt tästäkin asiasta mahdollisimman helppoa. Ensinnäkin minä olen ruuan valmistaja siksi, että minulla on lyhyemmät työpäivät, ja olen kotona aiemmin. Tästä syystä usein minä hoidan myös ruokaostokset. Mielestäni reilua. Usein viikonloppuisin en sitten ruokaa laitakkaan. (Minusta ruuan tekeminen on hiukan tylsää.. Leipominen on paljon mukavampaa!)

Ruokasuunnittelua ja kaupassakäyntiä helpottaa ruokalista. Olen koonnut listaan ne ruuat, joita meillä useimmiten syödän. Toki välillä tulee jotain listan ulkopuolelta. Maaliskuussa aion kokeilla esimerkiksi kasvispihvejä. 

Valitsen listalta ruuat viikoksi kerrallaan. Lapset saavat toivoa, mitä haluavat seuraavalla viikolla syödä. Toki listasta poiketaan, jos ei yhtään tee jotain mieli tai tekeekin mieli jotain muuta. Mutta yleensä mennään listan mukaan. Eikä koskaan tule hetkeä, etten keksisi, mitä tänään syödään. Kaikkia listan ruokia ei välttämättä ennätetä kuukauden aikana syödä, mutta sehän ei haittaa. 

Ruokien järjestys riippuu myös siitä, milloin tulen töistä kotiin. Kun minulla on pidempi päivä, teen nopeammin valmistuvaa ruokaa. Viikonloppuisin teen isotöisemmät ruuat. 

Koitan tehdä vikonloppuna ostokset niin, että tarvikkeet löytyvät pakastimesta tai jääkaapista, niin ettei lähikaupasta tarvitse hakea kuin maitoa. 

Listan ansiosta ruuissa on vaihtelua, eikä tule syötyä yhtä ja samaa viikosta toiseen. Mutta nyt se lista. (Jonne koitan lisätä kasvisruokia - en vain pidä niistä. Osan jauhelihasta korvaan kuitenkin soijarouheella, hyvä alku, vai mitä?)

Täältä löytyy yksi ruokalista kuukaudeksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!