lauantai 18. maaliskuuta 2017

Näin minä säästän / 1

Kirjoitin aiemmin kirja-arvostelun kirjasta Kukkaron kuningatar. Sen mukaan suomalaiset säästävät keskimäärin 0,1% eli 10 senttiä jokaisesta saamastaan 100 eurosta. Se on aika vähän. Jopa 90-luvun laman aikaan säästämisprosentti oli 10%. Tutkimusten mukaan hyvinä aikoina eletään velaksi ja huonoina säästetään. 




Minulla on melko tarkka kirjanpito rahavirroistani. En halua, että virta tililtä poispäin on suurempi kuin sisäänpäin, joten tarkastelen menojani joka maanantai. 

Olen päätynyt maanantaihin siksi, että sen jälkeen voin koko viikon olla ajattelematta laskuja. Tarkastan maanantaisin kaikki kuitit, maksan laskut ja teen kaiken muunkin aiheeseen liittyvän kerralla. 

Minä käytän kirjanpitoon perinteistä ruutuvihkoa, mutta mikseipä jokin valmis sovellus kävisi yhtä hyvin. Pääasia, että menot ja tulot tulevat kirjattua. 

Ensin laitan vihkoon tulot (=palkka). Siitä vähennän lainanlyhennyksen, ruokaan menevän osuuden, päivähoitomaksun ja muut kiinteät menot. Jäljelle jäävästä summasta laitan säästöön hiukan, ja loput voin käyttää. 

Monet minua tarkemmat erittelevät menot vielä tarkempiin kategorioihin, kuten kosmetiikkaan ja vaatteisiin, ja heillä on niihin tietty budjetti (esim. vuodessa). Ruuankin voi jakaa alakategorioihin kuten perusruoka, ulkona syöminen ja herkut samoin kuin vaatteetkin: työvaatteet, harrastusvaatteet ja tarpeeseen ostetut. Kirjanpito auttaa tunnistamaan omaa rahankäyttöä ja näin sitä on helpompi muuttaa. 

Kirjoitan aiheesta pian lisää! 
***

Säästätkö sinä? Mihin tarkoitukseen? 



11 kommenttia:

  1. Mä en varsinaisesti säästä, mutta kirjaa pidän kyllä. Mulla on tarkka ja moneen osaan jaettu kulujen seuranta, kerään kaikki kuitit ja kuukausittain käyn ne ja tiliotteet tarkkaan läpi ja jaan menot omiin osioihin. Käytän Exceliä, koska mulla on niin moneen osaan eritelty noi menot, ettei vihkon leveys riitä... Aiemmin tein ton isoon ruutuvihkoon, jota pidin poikittain, mutta kyllä Excel on helpompi ja kätevämpi.

    Tai itse asiassa muuten tavallaan myös vähän niin kuin säästänkin, kuukausittain menee muutama kymppi ns. jemmatilille.

    Musta tuntuu välillä, että ihmiset pitää mua ihan hulluna tän mun kuittien keräämisen ja kirjaamisen kanssa... No, minusta se on tosi kivaa ja mielenkiintoista puuhaa! Voisin tehdä vaikka työkseni tollasta paperien välppäämistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon miettinyt ihan samaa, tämä on mielenkiintoista! Joka maanantai katson kuitit. Joskus siellä on virhe, jonka pyydän oikaisemaan seuraavalla kauppareissulla. Kerran ostin 2 suklaalevyö, mutta oli laskutettu 20:sta. En huomannut kassalla, kun oli satasella muutakin ruokaa.
      Sinulla on varmaan yksityiskohtaisempi lista kuin minulla, minun lista sopii yhdelle vihkon sivulle (A4). Mitä kaikkea listaat?

      Poista
    2. Kävin kaivelemassa viime vuodelta yhden postauksen aiheesta: http://kotoisaa-arkea.blogspot.fi/2016/02/tammikuun-kirjanpidot.html

      Tuolla on aika hyvin selvitetty, miten mä teen kirjanpitoani. Olen siihen vuoden mittaan lisännyt joitain sarakkeita, ainakin sellanen on noiden lisäksi kuin "Muut", jossa on vaikkapa matkailun kulut (kesäloman menot viime kesältä pistin kaikkineen siihen, en siis eritellyt loman ajalta syömisiä, bensoja, enkä muistaakseni edes tuliaisia). Mun listaus ei ole mikään kiveen kirjoitettu, välillä vähän pitää miettiä mihin kategoriaan joku järkevimmin asettuu. Esimerkiksi pupuille ostetaan porkkanoita ja salaattia, jotka menee ihan vaan sinne tavalliseen ruoka-osioon (koska itekin syödään niitä porkkanoita), mutta sitten jos niille ostetaan heinää tai pellettejä, ne on selkeästi eläinten menoihin.

      Poista
    3. Ja siis tarkoitan kesäloman menoilla nimenomaan kesälomaREISSUN menoja, en koko lomaa...

      Poista
    4. Kiitos linkistä, tulen heti lukemaan sen!

      Poista
  2. Mä myös säästän. Kyllä joka tilistä jotain jää sukanvarteen. Joskus aiemmin seurasin tarkastikin rahavirtaa nettipankin sovelluksella, mutta nyt se on jäänyt, kun tuntuu, että rahat kulkee oikeaan suuntaan. Ihan mielenkiinnosta voisin kyllä taas laittaa jonkinlaisen kirjanpidon pystyyn.
    E

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en itseasiassa kovin tarkasti tarkkaile säästöjä, vaan nimenomaan menoja. En osaa sanoa tarkkaa summaa, mikä kuukausittain jää säästöön, mutta menot osaisin luetella eurolleen!

      Poista
  3. Hei. Täällä yksi kirjanpitäjä. Olen joutunut elämässäni setvimään ja osin maksamaan muiden tekemiä velkoja. Säästän joka kk noin viidenneksen tuloista, noin 500 euroa. Pidän kirjaa omista menoistani, miehen kanssa maksamme yhteiset menot kutakuinkin puoliksi, vaikka mies tienaa enemmän. Olen silti tyytyväinen tilanteeseeni. Ostamisen ilo on vähentynyt ja kotona mennään aiemmasta runsaudesta pelkistettyyn. Kai ikä ja ympäröivät trendit tekevät. Pidän blogistasi; siinä on kaunetta ja hyvät arvot!

    Terveisin Harvoin kommentoiva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Harvoin kommentoiva, ja kiva että nyt kommentoit! Tuo toisten velkojen makselu on tosi ikävä juttu, ja varmasti pakottaa miettimään rahankäyttöä ihan eri tavalla! Kiitos kauniista sanoistasi! Kovasti aina yritän mennä pelkistetympään suuntaan, välillä se onnistuu ja välillä ei.. Onneksi kauneutta voi löytää mistä vain ja ihan ilmaiseksi!

      Poista
  4. seuraan menoja ja yritän säästää.
    Varsinaista kirjanpitoa en tee mitenkään säännöllisesti, aika ajoin kirjaan menoja.
    Säästöön ei mene kovin paljoa, mutta eläkerahastoon vähän. Itse yritän aina palkkapäivänä lykätä jemmatilille aina jotain, mutta niihin säästöihin joutuu turvautumaan valitettavan usein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo eläkesäästäminen olisi fiksua. Minullakin on joku sellainen tili, mutta en tajua siitä mitään. Varmaan pitäisi tajuta, mihin rahojaan laittaa. En vain jaksa otta asioista selvää.. Ehkä tarvitsen tähänkin jonkin oppaan!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!