tiistai 28. maaliskuuta 2017

Arjen superruokaa perheille (+2 ohjetta)















Kana-chorizovuoka

(mukailtu Jamie Oliverin ohjeesta)

Paloittele 75g chorizomakkaraa ja 3 valkosipulinkynttä. Paloittele 1 bataatti ja 4 uuniperunaa. (Pese ne hyvin, niin voit käyttää ne kuorineen.) Paloittele 1 punasipuli. Sekoita nämä kaikki ja kaada uunivuokaan. 

Keitä kanaliemi ja kaada uunivuokaan (3 dl vettä + kanaliemikuutio). 

Laita perunoiden päälle 4 kanankoipea. Paista 175- 200 asteessa uunissa noin tunti. 


Huijarin pizzetta (2 kpl)

(mukailtu Jamie Oliverin ohjeesta)

Sekoita taikina käsin. 

Sekoita kulhossa 1½ dl vehnäjauhoja + 1½ dl sämpyläjauhoja. Lisää ripaus ruisleseitä. Sekoita joukkoon ripaus suolaa + 2 tl leivinjauhetta.  

Kaada jauhojen sekaan 1 ½ dl vettä. Muotoile taikinasta pallo, ja jaa se kahtia. Älä vaivaa kuin hetki! Muotoile taikinasta kaksi, noin sentin paksuista littanaa leipää. 

Paista leipiä muutama minuutti kuumalla paistinpannulla (kunnes pohja on rapsakka) yhdeltä puolelta. 

Nosta paistunut leipä pois pannulta ja lisää sen päälle täytteet (ja laita sillä välin seuraava leipä paistumaan). 

Täytteet: 

Kirjan ohjeen mukaista 7. kasviksen tomaattikastiketta (tai jos et jaksa tehdä sitä, valmista kastiketta kaupasta) (Arvatkaapa, kumpaa minä käytin! ;) )

Tomaattikastikkeen päälle mozzarellaa, viipaloituja luumutomaatteja ja ripaus juustoraastetta. 

Laita leivät vielä hetkeksi uuniin (200 asteeseen), noin viiden minuutin ajaksi. Laita grillivastus päälle ja paista uunin yläosassa. 

***

Oliver laittaa täytteeksi kesäkurpitsaa, mozzarellaa ja chilipaprikaa. Niin että en ihan onnistunut seuraamaan ohjeita, mutta hyvää tuli silti! 



Olen kokkaillut uuden keittokirjan kanssa, ja aluksi kokeilin kana-chorizo-vuokaa sekä huijarin pizzettaa. Ihan ensin huomasin, että olen todella huono noudattamaan ohjeita. 

Yllä olevat ohjeet on siis muokattu alkuperäisistä ohjeista, jotka löytyvät Jamie Oliverin Arjen superruokaa perheille - kirjasta (jossa on 100 ohjetta). 

Kirjasta löytyy ohjeita aamiaiselle, nopeisiin aterioihin, uuniruokiin, keittoihin ja patoihin, terveellisiin klassikoihin ja lisäksi vinkkejä nirsoille syöjille ja lasten kanssa kokkaamiseen. 

Ohjeita oli helppo muokata vielä helpommiksi (ne olivat alunperinkin helppoja), ja niissä oli kivasti kasviksia, joiden syöminen itselleni (ja lapsilleni) on hankalaa. Kirjassa on ihanan värikkäitä kuvia, ja kaikista ruuista on laskettu valmiiksi kalorit, proteiinit ja muut ravintoaineet. Kirjassa on kerrottu näistä tarkemminkin, mikäli joku näistä haluaa enemmän tietää. 

Kana-chorizovuoka oli meillä aikuisten mieleen, mutta Huijarin pizzetta maistui koko perheelle! Tätä aion tehdä jatkossakin, koska sellaiset ruuat, mitkä kelpaavat meillä kaikille, ovat harvassa. Seuraavaksi ajattelin tehdä tonnikala-pastasalaattia, purjo-perunakeittoa, seitsemän kasviksen tomaattikastiketta sekä tonnikalapastapaistosta. 

Kustantaja Readme. Lisää tietoa täällä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!