keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Ulos! Metsään! Retkelle!












Haluatko nähdä Suomen kauneimmat paikat? Minä ainakin haluan. Ne on lueteltu kirjassa Metsien kätkemä - Opas Suomen kauneimpiin kohteisiin (Reetta Ranta & Antti Huttunen, kustantaja Gummerus). TV-sarjanakin nähty Metsien kätkemä on oiva opas matkalla Suomen ympäri. 

Minä ainakin päätin, että tästä lähtien retkeilen enemmän. Toki muutaman tunnin retket ovat hyviä nekin, mutta telttailemaankin olisi kiva mennä. Tai patikoimaan. 

Kirjan innoittamana lisäsin retkipaikkoja matkustuslistaani. Ensinnäkin, Saaristomeri vaikuttaa upealta, samoin Ahvenanmaa. Entä miksen ole jo käynyt Kolilla? Lapsistakin olisi takuulla hienoa käydä siellä olevassa luolassa. 

Kainuusta on myös oma lukunsa. Täällähän minä asun. Vienan reitistä on oma esittelynsä. Tätä vahaa kaupparetittiä pitkin Lönnrot aikoinaan kulki Kalevalaan saakka keräämään runoja (minä kävin Kalevalassa kesällä, postauksen löydät täältä). Hossa on tietysti mainittu, sinne tulee Suomi 100 vuotta kansallispuisto. Pitänee köydä pitkästä aikaa siellä ensi kesänä. 

Kirjan tarkemmat tiedot löydät täältä. 

***

Ja nyt, kun olemme päässet ulos ja retkeilemään, otamme tämän toisen kirjan mukaan. Kauniisti kuvitettu Luontopäiväkirja (kirjoittanut Anni Kytömäki ja kuvittanut Pirkko Juvonen, kustantaja Metsäkustannus) innostaa ulkoilemaan läpi vuoden. 

Luontopäiväkirja toimii kalenterin tavoin. Siinä on päiväkirjamaisia merkintöjä läpi vuoden liittyen vuoden kiertoon ja eläimiin. Omille muistiinpanoille on paljon tilaa. Kirja opastaa nauttimaan luonnosta kaikilla aisteilla, ja kaikessa säässä. 

Tarkemmat tiedot kirjasta löydät täältä. 

***

Mikä on sinun suosikkiretkipaikkasi? Löytyykö paras paikka läheltä kotia? 


2 kommenttia:

  1. Kauniita kuvia kirjassa. Toi pitkospuureitti ihanan näköistä. Mä ihailen näin luontoa, mutta en mielelläni mene retkelle metsään enkä lenkille. Se on hassua, kun me kuitenkin asumme metsän kainalossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä menisin, kun ehtisin! Nyt on ollut uskomattoman kiireinen syksy, jonka lisksi olen ollut viikon flunssassa, enkä ole jaksanut tehdä mitään.. Ensi viikon olen lomalla, toivottavasti sitten jaksan tehdä jotain!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!