sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Kotiseutumuseolla











Joka kesäinen juttu, jonka vähintään teen, on vierailu kotiseutumuseolla. Kirjoitin tästä jo aiemmin (täällä). Tuosta linkistä lisää kuvia, viime syksynä otettuja. 

Museolle on kävelymatka lapsuudenkodistani. Alue on kaunis, erityisesti kesällä. Sininen järvi ja kauniit, vanhat puut tekevät miljööstä juuri oikeanlaisen. Siskoni vietti häänsäkin täällä, ja sen jälkeen kuulemma vielä joku toinenkin. Hääkuvia täällä on otettu paljon. (Itsekin kävimme ottamassa osan täällä.) (Jos löydän jostain tai jos jaksan skannata, voisin laittaa teillekin näytille tänne!)

Silloin, kun olin täällä töissä, kirjoitin päreille kaikenlaisia sananlaskuja. (Vuosi oli 2002.) Vieläkin muutama minun kirjoittama oli tallessa (miten kamala käsiala!) (tämä asia ei ole miksikään muuttunut..), vaikka suurin osa on jo uusittu. Näitä sananlaskuja on kuulemma nyt kuvattu, ja niistä valmistetaan jotain tuotteita - ajatella, minun keksimästäni jutusta! 

Museo on kiva paikka lasten kanssa, ja sen vieressä on ihan hyvä uimapaikkakin. Kävelymatka (noin kilometri) on minulle ihanan nostalginen järvimaisemineen ja lampaineen (jotka kylläkin olivat lehmiä, kun olin ihan pieni). Ja niinkin hyvä tuuri kävi, että heti tuli sukulaisia vastaan! (Isäni suku on kotoisin tästä vierestä, ja aikoinaan hänen serkkujaan ja muita sukulaisia asui vaikka kuinka monessa talossa.)

Onko sinulla jokin paikka, josta tulee lapsuus mieleen? Tai onko sinulla jokin vakiopaikka, jossa käyt joka kesä? 






8 kommenttia:

  1. Omat lapsuudenmuistot sijoittuvat Forssaan ja mökkiin humppilassa. Forssassa käyn kesällä vähintään kerran, koska siellä asuu minun sukulaisiani :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taas yksi paikka, jossa en ole koskaan käynytkään! (Paitsi ehkä lapsena ravikilpailuissa?)

      Poista
  2. Minullekkin tuli mieleen , että vois käydä ton tyylisessä paikassa tässä ihan lähellä.
    Osallistu kastehelmi kulhojen (6) arvontaan mun blogissa. Osallistua voi vielä tänään.

    VastaaPoista
  3. Ihanan idyllisiä kuvia! Tuo missä on lampaita koivujen juurella on jotenkin erityisen herttainen! <3 Perheeni on viettänyt useampia kesiä Suomen Lapissa asuntoautoillen, erityisesti Rukalla, Vuokatissa ja Kilpisjärvellä. Ne maisemat tuovat aina lapsuuden kesät mieleen. Toisaalta myös lapsuuden kotikaupunkini Hämeenlinna ja erityisesti sen maalaiset kaupunginosat muistuttelevat lapsuudesta.

    http://unelmannuppuja.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hämeenlinnassa pitää kyllä joskus käydä. Vuokattihan on tässä ihan meidän vieressä, ,ja siellä on kyllä kaunista!

      Poista
  4. Kaunista....museot ovat mielenkiintoisia kun ne ovat ton tyyppisiä. Noissa minäkin tykkään käydä. Lampaat sopivat tuohon ympäristöön hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin kun minä olin täällä töissä, meillä oli kaneja, lampaita, kanoja ja kukko talon puolesta. Lisäksi alueella asusti jäniksen poikanen ja minä toin mukananani hillerin. Pajulintu teki pesän aitan nurkalle ja kanit ja kanat lisääntyivät niin, että kanin poikasin oli yli kaksikymmentä ja tipujakin puoli tusinaa!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!