sunnuntai 5. kesäkuuta 2016

Mitä meille oikein syötetään?

Töissä syön kouluruokaa. Jos saisin itse valita, ottaisin mieluummin mukaan eväät. Koska toimin esimerkkinä, syön kuitenkin samaa kuin oppilaat. 

Ja ehkäpä kun lapsenne valittavat, että kouluruoka on pahaa, niin ne voivat olla oikeassa. 

Osa ruuasta on ihan ok. Mielestäni mikään kouluruoka ei varsinaisesti ole hyvää, sillä suurin osa on mautonta. Tasaista suurkeittiöruokaa. Mutta osa on oikeasti pahaa. Kuten broilerimureke. En edes tiedä onko siinä oikeasti broileria.

Kasvisruuissa ei monestikaan ole proteiinia. Perunaa ja porkkanaa. Ja salaatit.. No, minun mielestäni porkkanaraaste hernemaissipaprikalla on kummallinen yhdistelmä. Samoin tortillat, joiden sisään on tarkoitus laittaa naurisraastetta.

Nyt kesällä saan syödä itsetehtyä ruokaa. Lautaselta ei takuulla löydy eineslihapullia, ylikeitettyä makaronia eikä sitä ruokaa, jota en tunnistanut. 

Vaikka teen suurimmaksi osaksi ruuan itse, kaapeistani löytyy jotain helpottavia ruoka-aineita. Käytän esimerkiksi liha- ja kalaliemikuutioita. Käytän valmiita salaattikastikkeita ja valmiita mausteseoksia. Lapseni syövät jugurttia ja joskus muroja. 

***

Ja nyt, kun kävin oikein ajatuksella ruokakaappeja läpi, löysin vaikka mitä epäilyttävää. 

Mitä ihmettä on tärkkelyssiirappi? Entä maltitolisiirappi? Entä maltodekstriini? Entä glukoosi? E635? 

Googlettelun perusteella glukoosisiirappi / maissisiirappi / tärkkelyssiirappi / glokoosi-fruktoosisiirappi on sokeriliuosta. Ja kuten tiedämme, sokeri on pahasta. (Tähän asiaan palaan myöhemmin.) Ja tämä maissisiirappi vasta pahasta onkin. 

Samalla, kun järjestin kuiva-ainekaapin, poistin sieltä pari dippiä ja myslipatukat, koska näissä näkyi tätä maissisiirappia olevan. 

Monta vuotta sitten olen jo poistanut kaiken, missä on natriumglutamaattia, eli lisäainetta E621. Tämän tein ihan oman havainnon mukaan, kun yksi lapsemme sai kamalia vatsaoireita aina syötyään tätä. 

Mutta vielä en saanut selville, onko lisäaine E635 haitallista vai turvallista (eeli maltodekstriini). Enemmänkin täytyy ottaa selvää lisäaineista. Mitkä ovat ok? Mitkä eivät? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!