maanantai 13. kesäkuuta 2016

Kokemuksia purentakiskoista


Minulla lohkesi hammas, sellainen joka on kuollut yli viisitoista vuotta sitten. Reuna oli hiukan rosoinen, ja kaikelta varalta päätin näyttää sitä hammaslääkäärille. Kyllä kannatti. Ensinnäkin, hammas täytyy korjata, siihen pitää laittaa kruunu, ettei hajoa kokonaan. Toiseksi, minä narskutan hampaita, ja sille täytyy myös tehdä jotain.

Jännä juttu, ettei koskaan aiemmin kukaan ole asiasta maininnut. Olen nimittäin narskuttanut hampaita aina. Muistan jo lapsena heränneeni joskus siihen, että olen purrut hampaat tiukasti yhteen. Itse narskuttamisesta en tiennyt, mutta tämä hampaiden yhteenpureminen ei tullut yllätyksenä. 

Eipä tämä ole minua koskaan vaivannut. Ja koska en tajunnut, että hampaat kuluvat kammottavan paljon, en ole edes tajunnut itse asiasta sanoa. 

No, nyt kun asiasta minulle mainittiin, asia alkoi todellakin vaivata. Leukani kipeytyi. Sekä ylä- että alaleuka tulivat kammottavan kipeiksi. Päätä särki. Tuntui, etten voi edes syödä. 

Onneksi on olemassa väliaikaisia purentakiskoja, sillä hammaslääkärille pääsen syksyllä. (No yksityiselle ehkö nopeammin, mutta tarpeeksi kalliiksi tämä tulee kunnallisellakin puolella.) Näistä purentakiskoista kirjoitin viikko sitten täällä. 

Heti ensimmäisen yön jälkeen kipu helpotti. Aluksi minua huoletti, pysyvätkö kiskot suussa yön ajan, mutta hyvin ovat pysyneet. Joitakin kertoja olen yöllä havahtunut siihen, että puren hampaita yhteen - koskaan aiemmin en ole tähän herännyt. Aamuisin muutaman minuutin ajan hampaissa on hiukan hassu olo kiskojen poistamisen jälkeen, mutta se menee ohi tosiaan muutamassa minuutissa. 

Olen siis enemmän kuin tyytyväinen purentakiskoihin. 

Minun suosikkini on SleepRigh-purentakisko. Se on mukavan pehmeä, ja asettuu suuhun hyvin. Myös DenTek Maximum Protection-purentakisko on hyvä, sillä se muotoillaan omien hampaiden mukaan. 

2 kommenttia:

  1. Minulla on ollut jo useita vuosia purentakisko. Tämä on kolmas. Puren varmasti hanpaita yhteen nukkuessani, niin lääkäri päätteli, kun aina takahampaissa halkesi paikka.
    Välillä inhoan noita kiskoja, välillä menee koko yö hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen nyt viikon käytön jälkeen tyytyväinen. Syksymmällä (sainkohan elokuulle ajan) aion varmaan hankkia sen akryylisen kiskon, mikäli hammaslääkäri sitä suosittelee. Mutta nämä ovat olleet suussa oikein hyvät!

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!