lauantai 30. huhtikuuta 2016

Kinuskimunkit ja Daim-suklaa-piirakka






Hyvää vappua! Tänä vuonna tulikin ihana, aurinkoinen ja lämmin vappu. Minun muistoissa vappuna on aina kylmä. Tänään, vappuaattona, olen ollut koko päivän ulkona. Olen haravoinut hiukan, käynyt lenkillä, siivonnut pihaa, tyhjentänyt kompostia ja istunut auringossa nauttimassa. Erityisesti tämä viimeinen oli niin parasta, koko talven olen odottanut tätä hetkeä. Hetkeä, kun voin imeä aurinkoa itseeni. Joka kevät minulla on oikein fyysinen tarve olla auringossa, ehkä en saa tarpeeksi d-vitamiinia purkista? 

Ennätin leipoakin, kokeilin kinuskitäytteisiä munkkeja. Taikinan ohje löytyy täältä, viimevuotisesta vappupostauksesta. Lisäksi leivoin Daimpiirakkaa, työkaverin antamalla ohjeella, jota tosin jo hiukan muutin. 

*

Daim-suklaa-piirakka

Kiehauta 2,5dl maitoa + 200g voita + 100g suklaata + 3rlk kaakaojauhetta. 

Sekoita 5dl sokeria + 5dl vehnäjauhoja + 2tl vaniljasokeria + 3tl leivinjauhetta + 1tl suolaa. 

Yhdistä kaikki. 

Lisää 4 kananmunaa, vatkaa kaikki sekaisin. 

Kaada taikina uunipellille, jossa on leivinpaperi.

Paista 175 asteessa 20 minuuttia. 

Kun pohja on jäähtynyt, kaada päälle kuorrute. Rouhi kuorrutteen päälle 3 Daim-patukkaa. 

*

Kuorrute

Kiehauta 100g voita + 4 rlk maitoa. Lisää 2rlk kaakaojauhetta + niin paljon tomusokeria, että seos paksuuntuu. 


Kinuskitäyte munkkeihin

Laita kattilaan 2dl kermaa ja 2dl fariinisokeria + 3rlk vehnäjauhoja. Anna kiehua hiljalleen noin 15 minuuttia, niin kauan, että seos paksuuntuu. Pursota kinuskitäytettä munkkeihin ohuella tyllalla. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!