perjantai 27. kesäkuuta 2014

DIY Kesähame

Muutama viikko sitten ompelin laukun, ja koska kangasta jäi vielä jäljelle, tein hameenkin. Tämä ohje on todella helppo. Koska en kuitenkaan tarvitse yhtään hametta enää, annoin hameen heti valmistuttua eteenpäin. 

Ohje: 

Leikkaa kankaasta joko kaksi samankokoista palaa (jolloin saumat tulevat sivuille) tai yksi pala (jolloin sauma tulee taakse). Mitat eivät niin sentilleen, koska hameeseen tulee joustava vyötärö. Tässä hameessa leveyttä on 55 cm (2 cm saumoihin) ja korkeutta 45 cm (2 cm alasaumaan ja 5 cm yläsaumaan). 




1. Käännä alareunasta 2 cm nurjalle puolelle, kiinnitä nuppineuloilla ja ompele suoralla ompeleella. 

2. Käännä yläreunasta 5 cm nurjalle puolelle ja kiinnitä nuppineuloilla. Ompele 2 suoraa ommelta, jolloin muodostuu kuminauhalle kuja. 



Vyötärö näyttä tältä


3. Laita kankaat oikeat puolet vastakkain, ja ompele sivut kiinni. Älä ompele kuminauhakujan kohdalta. 

4. Pujota kuminauha kujasta läpi (voit kiinnittää toisen pään hakaneulalla kiinni, ettei se karkaa). Ompele nyt kujat kiinni niin, että kuminauhan päät jäävät väliin. 

5. Käännä hame, se on valmis! 









9 kommenttia:

  1. Olen aivan surkea ompelija, mutta tällä ohjeella saattaisin jopa uskaltaa kokeilla, onnistuuko kesähameen teko pienelle taaperollemme. :)

    VastaaPoista
  2. Tämä ohje on ihan maailman helpoin! Onnistuu varmasti!

    VastaaPoista
  3. Onnistuiskohan tää trikoosta. Mä haluisin tehdä sellasen oikeen pyörivän hameen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sanoa. Itse ompelen yleensä tällaisesta jämäkämmästä kankaasta, kun trikoo meinaa karkailla...

      Poista
    2. veikkaan että trikoosta onnistuu kans, tulee vaan vähän laskeutuvampaa mallia :). Kiva ja helppo ohje!

      Poista
    3. Metin just tota vyötärön seutua. Että lepattaakohan se "yläjuttu" :D

      Poista
    4. Vyötärön voi ommella tietysti niinkin, ettei jätä "ylimääräistä" kangasta kuminauhakujan päälle.

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina! Kiitos!